Bachs fire korte latinske messer BWV 233-236

15.07.2024

Bachs Lutherske messer

Best of Bach

In his 'short' Masses, Bach created a safe haven for his favourite cantata movements

It does not seem too far-fetched to presume that Bach wrote these Masses to create a safe haven for some of his favourite pieces. The neutral character of a Latin Mass means it can be used on far more occasions than the one specific moment in the ecclesiastical year assigned to the cantatas written in German.

Kilde: All of Bach
Kan det være Bachs egen skattekiste over noen av hans fineste kantatesatser han har ønsket skulle gjenbrukes oftere - og da med muligheten å bruke dem som liturgisk musikk i Leipzig - noe den lutherske gudstjenesten åpnet for. Eller er det bestillinger gjort av greve Franz Anton von Sporck for fremførelser ved slottet i Lysá nad Labem. Hva vites sikkert lar vi ligge, men sikkert er Bachs hang til gjenbruk. 100 % sikkert er at disse messene oftere bør fremføres!
De opprinnelige kantatesatser er lenket i parentes til de ulike satsene og messeleddene - her presentert ved de to store prosjektene og miljøene for visuelle innspillinger av Bachs musikk: Netherlands Bach Society (All of Bach) og JS Bach Stiftung (Bachipedia). 


Bach komponerede fire korte latinske messer (Missa Brevis) bestående af Kyrie og Gloria. Disse messer har i vor tid givet anledning til mange grublerier, for hvordan kan det være, at en lutheraner som Bach ikke har komponeret messerne på tysk? Nogle har kaldt dem for Bachs Lutherske Messer; men der er intet som helst ved messerne, som gør dem mere lutherske end så mange andre messer på latin.
Der findes også en spændende fortælling om, at de fire messer skulle være bestilt af den bøhmiske Grev Frantsek Antonin von Sporck, som var af tysk oprindelse og levede under forhold, hvor det var strengt forbudt at eje ikke-katolsk litteratur m.v. Og eftersom alle fire messer fandtes i grevens bibliotek, har det dannet grundlag for en myte om, at Bach har fået bestilling på latinske værker, for at greven ikke skulle komme i vanskeligheder.

Men det er langt mere sandsynligt, at Bach har komponeret messerne til eget brug under højmesserne i Leipzig. I den højmesseforordning, som var gældende under Bachs virke i Leipzig, kan man læse, at Kyrie "skal synges med eller uden instrumenter, nogle gange på tysk og andre gange på latin (mere korrekt: græsk)". Her står også, at Gloria kunne opføres på latin, med orkesterakkompagnement, eller som menighedssang på tysk.

De fire Missa Brevis stammer fra 1738-39 og er ens i opbygning: Kyrie er i én sats, som i kraft af teksten falder i tre afsnit, hvor Bach benytter et nyt tema til hvert afsnit. Gloria er opdelt i fem satser, hvor første og sidste sats er for kor, mens de tre midterste satser er arier eller duetter for solister. De fire værker er alle sat sammen af satser fra Bachs kantater, som er mere eller mindre omarbejdet til formålet.

Kilde: Enghave Barok 

Slottet i Lysá nad Labem - et mulig sted for fremførelser av messene på bestilling av greve Franz Anton von Sporck

Franz Anton von Sporck, greve (tysk: Franz Anton Reichsgraf von Sporck, tsjekkisk: František Antonín hrabě Špork) (9. mars 1662 i Lysá nad Labem eller Heřmanův Městec – 30. mars 1738 i Lysá nad Labem) var en tyskspråklig "literatus og patron". av kunsten som bodde i provinsen Böhmen i det som nå er Tsjekkia. Han var en av de mest bemerkelsesverdige kulturelle og intellektuelle skikkelsene i Sentral-Europa på begynnelsen av 1700-tallet.

Kilde: Wikipedia

Slottet i Lysá nad Labem
Slottet i Lysá nad Labem

Missa brevis BWV 233 og 234

KYRIE

1. Coro
Kyrie eleison,
Christe eleison,
Kyrie eleison.

GLORIA

2. Coro
Gloria in excelsis Deo,
et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Laudamus te, benedicimus te,
adoramus te, glorificamus te.
Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.

3. Aria 
Domine Deus, Rex coelestis,
Deus Pater omnipotens,
Domine Fili unigenite Jesu Christe,
Domine Deus, Agnus Dei

4. Aria 
Qui tollis peccata mundi,
miserere nobis,
suscipe deprecationem nostram.
Qui sedes ad dexteram patris,
miserere nobis.

5. Aria 
Quoniam tu solus sanctus,
tu solus Dominus,
tu solus altissimus Jesu Christe.

6. Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris, amen.

Missa brevis BWV 235

KYRIE

1. Coro
Kyrie eleison,
Christe eleison,
Kyrie eleison.

GLORIA

2. Coro
Gloria in excelsis Deo,
et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Laudamus te, benedicimus te,
adoramus te, glorificamus te.

3. Aria                                                                       Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.

Domine Deus, Rex coelestis,
Deus Pater omnipotens,

4. Aria                                                                                   Domine Fili unigenite Jesu Christe,                Domine Deus, Agnus Dei

Qui tollis peccata mundi,
miserere nobis,
suscipe deprecationem nostram.
Qui sedes ad dexteram patris, miserere nobis.      

5. Aria
Quoniam tu solus sanctus,
tu solus Dominus,
tu solus altissimus Jesu Christe.

6. Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris, amen.

Missa brevis BWV 236

KYRIE

1. Coro
Kyrie eleison,
Christe eleison,
Kyrie eleison.

GLORIA

2. Coro
Gloria in excelsis Deo,
et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Laudamus te, benedicimus te,
adoramus te, glorificamus te.

3. Aria                                                                       Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam.

4. Duett 
Domine Deus, Rex coelestis,
Deus Pater omnipotens,
Domine Fili unigenite Jesu Christe,
Domine Deus, Agnus Dei

Qui tollis peccata mundi,
miserere nobis,
suscipe deprecationem nostram.
Qui sedes ad dexteram patris,
miserere nobis.

5. Aria
Quoniam tu solus sanctus,
tu solus Dominus,
tu solus altissimus Jesu Christe.

6. Coro
Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris, amen.


Kyrie–Gloria Messe i F-dur, BWV 233

For the Missa in F major, BWV 233, scored for horns, oboes, bassoon, strings, SATB, and basso continuo, Bach derived most of the six movements from earlier cantatas as parodies.[4] The first movement derives from Kyrie "Christe, du Lamm Gottes" in F major, BWV 233a, which may have been performed for the first time on Good Friday, 6 April 1708.

1 Kyrie eleison – Christe eleison – Kyrie eleison // KOR 
2 Gloria in excelsis // KOR
3 Domine Deus // BASS // (possibly BWV Anh. 18/6[6])
4 Qui tollis // SOPRAN // (BWV 102/3)
5 Quoniam // ALT // (BWV 102/5)
6 Cum sancto Spiritu // KOR // (BWV 40/1) 

Kilde: Wikipedia

Trykk på bildet for å se & høre!


Kyrie–Gloria Messe i A-dur, BWV 234

For the Missa in A major, BWV 234, scored for flute, strings, SATB, and basso continuo, Bach parodied music from at least four earlier cantatas.

1 Kyrie eleison – Christe eleison – Kyrie eleison // KOR
2 Gloria in excelsis // KOR // (BWV 67/6)
3 Domine Deus // BASS
4 Qui tollis // SOPRAN // (BWV 179/5)
5 Quoniam // ALT // (BWV 79/2)
6 Cum sancto Spiritu // KOR // (Vivace part: BWV 136/1)

Kilde: Wikipedia

Trykk på bildet for å se & høre!


Kyrie–Gloria Messe i g-moll, BWV 235

For the Missa in G minor, BWV 235, scored for oboes, strings, SATB, basso continuo, Bach derived all six movements from cantatas as parodies.

1 Kyrie eleison – Christe eleison – Kyrie eleison // KOR // (BWV 102/1)
2 Gloria in excelsis // KOR // (BWV 72/1)
3 Gratias // BASS // (BWV 187/4)
4 Domine Fili // ALT //  (BWV 187/3)
5 Qui tollisQuoniam // TENOR // (BWV 187/5)
6 Cum sancto Spiritu // KOR // (BWV 187/1)

Kilde: Wikipedia

Trykk på bildet for å se & høre!


Kyrie–Gloria Messe i G-dur, BWV 236

For the Missa in G major, BWV 236, scored for oboes, strings, SATB, basso continuo, Bach derived all six movements from cantatas as parodies.

1 Kyrie eleison – Christe eleison – /Kyrie eleison // KOR // (BWV 179/1)
2 Gloria in excelsis // KOR // (BWV 79/1)
3 Gratias // BASS // (BWV 138/5)
4 Domine Deus // SOPRAN & ALT // (BWV 79/5)
5 Quoniam // TENOR // (BWV 179/3)
6 Cum sancto Spiritu // KOR // (BWV 17/1)

Kilde: Wikipedia

Trykk på bildet for å se & høre!