Bachs seks franske suiter
De fem første suitene er alle en del av Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach fra 1722. Dette var en samling som Bach sannsynlig ga i bryllupsgave til sin andre hustru Anna Magdalena.
Bach skrev disse suitene i hans tid Köthen, men da ikke tilegnet hoffet - men egnet til undervisning.
András Schiff sier i sin introduksjon til de franske suitene, at de var mer introverte og ikke ment som konsertmusikk - mer egnet i et mindre rom med kanskje 3-4 tilhørere.
NB! Trykk på bildet for å se introduksjonen til András Schiff av de franske suitene
Fransk suite nr 1 BWV 812 d-moll / Franscesco Corti
Vi starter syklusen med et opptak fra den legendariske Bachianeren Gustav Leonhardts residens (Bartoletti house) fra 1974 til sin død i 2012. Det er italieneren Francesco Corti som spiller cembalo, og sørg også for å få med den extra video hvor han går gjennom suiten på en folkeopplysende god og engasjert måte. Han avslutter med et enkelt og forståelig budskap:
You can´t possibly get fed up with Bach
Francesco Corti
Fransk suite nr 2 BWV 813 c-moll / András Schiff
Vi fortsetter med en klaverversjon , og en svært besjelet versjon med mesterpianisten og Bachianeren András Schiff. Dette et opptak i forbindelse med at han fremførte alle suitene på Bachfest i Leipzig.
Dette er 15 minutters magi med András Schiff ..... enjoy!
Det (Bachs musikk) er også svært tilfredsstillende fra et intellektuelt ståsted. Du spiller alltid polyfoni - musikk med flere stemmer - hvor alle stemmene er selvstendige og med likeverdig verdi. Det er som et samfunn hvor alle mennesker er like viktig
András Schiff
Fransk suite nr 3 BWV 814 h-moll / Pierre Hantaï
Pierre Hantaï er definitivt blant de ledende cembalister. Igjen er vi i Gustav Leonhardts mangeårige residens i Amsterdam - Hantaïs lærer.
Vi sakser litt fra et tidligere intervju med Hantaï:
IN PREVIOUS INTERVIEWS, YOU'VE SAID THAT THE SOUND OF THE HARPSICHORD ISN'T WHAT DREW YOU TO THE INSTRUMENT.
I admit that I had to learn to fall in love with the instrument. My first love was Bach, especially recordings by the great concert pianists of the 20th century, like Glenn Gould.
WHAT CHANGED?
I had an instinct that one could get closer to Bach himself when I first heard Gustav Leonhardt's recordings of the English Suites. I could tell that he was somehow more connected to the music.
Fransk suite nr 4 BWV 815 Ess-dur 815 / Murray Perahia
Murray Perahia trenger knapt noen presentasjon, han er en av de helt store klavergiganter og Bachianere.
Som bonus anbefales det å se hans masterclass på The Juliard School hvor han går gjennom Fransk suite nr. 5 med studenten Yuchong Wu. Dette er et studium verdt også fra et lyttende perspektiv.
I en kritikk av et tidligere Bach-album skriver NRK-journalist Ragnhild Veire Berg noe som oppleves helt på en prikk hvordan Perahia formidler Bachs musikk:
Perahia fremfører Bach på en måte som får det til å høres ut som den mest naturlige måten å spille på. Det flyter så enkelt og fritt, som en strøm av poetisk energi som aldri stopper
Ragnhild Veire Berg
Fransk suite nr 5 BWV 816 G-dur / Francesco Corti
Suite nr. 5 er den mest melodiøse og elegante sier Francesco Corti, som vi også hørte i suite nr. 1.
Vi skal tilbake til Bartolotti House, legenden Gustav Leonhardts residens i Amsterdam.
All of Bach har alltid extra videos med presentasjon av verkene, og Cortis gjennomgang er vel verdt å få med seg som forberedelse til å høre suiten. Likeledes noe av teksten som følger verket og fremførelsen:
The fifth 'French' suite is the most tuneful and elegant of the six. It is also the most Italian, says harpsichordist Francesco Corti. You can hear that straight away in the Allemande, but even in the Sarabande - a piece where Bach usually searches for harmonic expression - the melody gains the upper hand. This Sarabande could easily be an adagio from an Italian sonata. The right hand plays a beautifully ornamented melody and the left hand provides the accompaniment
Fransk suite nr 6 BWV 817 E-dur / András Schiff
Sirkelen er sluttet med suite nr 6, og András Schiff runder av slik det hele begynte med hans introduksjon til denne syklusen. Nok et opptak fra hans komplette fremførelse på Bachfest Leipzig.
Bach's music is the most important for my life. Bach is an entire musical, yet human, worldview. The music must be spiritual, not physical. It is the content of Bach's music that intrigues me so
András Schiff