Bachs sonater og partitaer for fiolin solo
Sonater og partitas (BWV 1001–1006), i originaltittel «Sei Solo. a Violino senza Basso accompagnato.» er seks verk av Johann Sebastian Bach for fiolin solo uten akkompagnement. Samlingen består av tre fiolinsonater hver med fire satser og tre partitas som er sett med dansesatser – i renskriften brukte Bach navnene «Sonata» og «Partia».
Den polyfone skrivemåten er uvanlig ved at det skapes en høyt utviklet flerstemmighet av en enkelt fiolin.
Fra den verdens-berømte duoen TwoSet Violin gir en solid leksjon i utviklingen av Bach-interpretasjon som bare de kan
gjennom en rekke ulike transkripsjoner av satser som har etablert seg nærmest som "Greatest hits"
prosjektet "Discovering Bach" med Michelle Ross hvor hun i 2015 tok med Bach ut i byens ulike offentlige rom. 33 daglige fremføringer av sonatene og partitaene rundt omkring på 33 steder - fra kafe og suppekjøkken til museer og treningsstudio i New York
inntrykk fra prosjektet "Tidsreise med Bach i Moss" hvor byens 300årige jubileum i 2020 ble spilt ut mot verkenes 300årige historie - og seks konserter på seks steder med seks forfattere og seks ulike solister + medmusikere - lot verkene utspille seg fra Bach på låven til Bach på Rockeklubb
og til Shunske Sato sine solide innspillinger på "All of Bach"
Sensasjonsduoen TwoSet Violin
Her gir den verdensberømte duoen en solid leksjon i hvordan Bachs fiolinspill endret seg gjennom historien de siste 60 åra og frem til i dag
TwoSet Violin World Tour
Australia's number one viral classical music duo, TwoSet Violin, are bringing their classical comedy into the concert hall! With over 70 million views and collaborations with superstars soloists such as Lang Lang, it's fair to say Internet sensation Twoset Violin are taking the Classical World by storm!
Slik ble gutteduoen - som herjer viralt med 3,14 mill. abonnenter på Youtube 800 mill. digitale visninger - presentert på sin World Tour i 2017. Oslo konserthus var blant de lykkelig utvalgte stoppestedene. Disse gutta er blant de skarpe knivene i skuffen, de vet hva de snakker om, og de setter klassisk musikk på gaffelen og forsyner tilhøreren med lekent engasjement, entusiasme og kompetente observasjoner.
Trykk på bildet og se i dette programmet hvordan fiolinspilling og tolkning av Bachs soloverk for fiolin har endret seg radikalt de siste 60 årene.
Sonate I g-moll, BWV 1001
- Adagio c g-moll
- Fuga (Allegro) ¢ g-moll
- Siciliana 12/8 B-dur
- Presto 3/8 g-moll
Shunske Sato
Shunske Sato is a violinist known for his distinctive and engaging performances on both modern and historical instruments. Equally in demand as concertmaster, chamber musician, soloist and teacher, the diversity of his activities reflect his versatile and resourceful nature.
Resident in the Netherlands, Shunske assumes the double role of artistic leader and concertmaster of the Netherlands Bach Society, and as concertmaster of Concerto Köln. He is often invited as a guest concertmaster for ensembles such as the Freiburger Barockorchester. Since 2013 he has been a faculty member of the Amsterdam Conservatory, where he teaches violin in the context of historical performance practice of eras ranging from baroque to early 20th-century.
So it all start!
Trykk på bildet for å høre Sonata no 1 BWV 1001 og få tilgang til mer bakgrunnsinfo inkl intervju med Shunske Sato
The sonority of the open G and D strings reverberates throughout the whole sonata.
The first of Bach's six solo works for violin exudes the most calm. On a violin, the key of G minor has a pure and stable sound, as the two lower strings (the G and the D) fit naturally in the root position triad without needing to use the fingers of the left hand. The sonority of these low 'open strings' reverberates throughout the whole sonata. According to the eighteenth-century theoretician Johann Mattheson, G minor was "almost the most beautiful key"; one that "combines a rather serious character with spirited loveliness" and thus, in short, "lends itself well and flexibly to moderate plaintiveness and tempered gaiety". This appears to be precisely what Bach had in mind for this sonata.
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Sonate nr. 1 BWV 1001 - Marco Ambrosini / Eva-Maria Rusche / Jonny Halberg / Rygge kirke
Fra ECM albumet "Inventio" hvor også en solofremførelse på nyckelharpe av presto fra Sonate no 1 finnes. Her er en annen lek med Bach.
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Marco Ambrosini
Partita I h-moll, BWV 1002
- Allemanda c h-moll– Double ¢ h-moll
- Corrente 3/4 h-moll– Double 3/4 Presto h-moll
- Sarabande 3/4 h-moll– Double 9/8 h-moll
- Tempo di Borea ¢ h-moll– Double ¢ h-moll
There is an old Latin saying: varietas delectat (variety delights). It seems as if Bach had this saying in mind when composing Partita no. 1. Variety was an important concept, in all sorts of ways, in the music practice of Bach's day. We read time and again of the importance of variation, both in composing and playing music. Take, for instance, the ornamentation of a given melody or harmonic scheme, by composers and performers alike.
The art of variation recurs in different ways in Bach's set of six solos (e.g. the Ciaccona in BWV 1004), but the variations are placed explicitly in the foreground in Partita no. 1. It is the only partita in which each dance (each movement) is followed by a Double. These Doubles are not literal replicas, however. Bach continues working with the same harmonic material, but comes up with a different solution – for example with faster notes in the Courante.
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Partita nr. 1 BWV 1001 - Liv Hilde Klokk-Bryhn / Alf van der Hagen / Torderød gård
I dette opptaket spiller Liv Hilde fra partita nr. 1 sammen med Bjarne Magnus Jensen Allemande & Double og lar disse satsene etterhvert sømløst smelte sammen. Opptaket her er hentet fra Det Norske Kammerorkesters 24 luker med Bach i adventskalenderen 2020.
"Musikken har hatt en nådeløs tiltrekningskraft på meg fra jeg var veldig liten, musikken gir meg noe - nesten som en rus - som jeg ikke kan finne noe annet sted"
Liv Hilde Klokk-Bryhn
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Liv Hilde Klokk-Bryhn
Sonate II a-moll, BWV 1003
- Grave c a-moll
- Fuga 2/4 a-moll
- Andante 3/4 C-dur
- Allegro c a-moll
In contrast to some of his other compositions, Bach's solo works for violin have always remained in use. They challenge violinists to get the best out of themselves and their instrument and to make the impossible possible – playing polyphony on your own. Other musicians have sometimes been envious of the set of six violin solos. Prompted by the notion of "the bigger the Bach repertoire, the better", arrangements have been made for numerous other instruments. As early as 1758, for example, organist Jakob Adlung wrote that there were many "great works" among Bach's unprinted music. Besides the big keyboard works, he refers to the "6 Sonaten und Partien ohne Bass". In a footnote, he explains that "they are actually works for solo violin without bass, 3 sonatas and 3 partitas, but they are also well suited to playing on keyboard". And that did indeed happen. There are keyboard arrangements of whole sonatas or partitas, and of separate movements. This Sonata no. 2 has also been arranged for keyboard (BWV 964).
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Sonate nr. 2 BWV 1003 - Victoria Johnson / Bernt Isak Værstad / Agnar Lirhus / Kråkereiret rockeklubb
En elektronisk reinterprentasjon av Bachs andre sonate med Victoria Johnson (fiolin) og Bernt Isak Wærstad (elektronikk) fremført på Kråkereiret rockeklubb i Moss. Dette er en smakebit (første sats og starten av andre)
"Den akustiske fiolinen låter vesentlig bedre og elektronikken gir meg nye muligheter som den elektriske fiolinen tidligere ga meg. Nå spiller jeg mer nyansert. Som elektroniske kunstner bruker jeg klassisk fiolinspill i samtidsmusikken."
Victoria Johnson
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Victoria Johnson og Bernt Isak Værstad
Partita II d-moll, BWV 1004
- Allemanda c d-moll
- Corrente 3/4 d-moll
- Sarabanda 3/4 d-moll
- Giga 12/8 d-moll
- Ciaccona 3/4 d-moll
The most famous of Bach´s violin solos almost gives in to what is probably his most impressive piece.
Glancing at the movements of Bach's Partita in D minor reveals little of the wonder that awaits the listener: four dances – as usual in Baroque suites – followed by a Chaconne. The latter form, a series of variations on a stately dance, was actually already out of fashion in Bach's day, but it was not the first time the composer had breathed new life into a musical archaism (take the viola da gamba, for instance).
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Partita nr. 2 BWV 1004 - Mari Samuelsen / Maria Børja / Moss kirke
Mari Samuelsen's latest Deutsche Grammophon album explores the phenomenon on which so much of life on earth depends. Lys – Norwegian for "Light" – presents music by thirteen female composers, from Hildegard of Bingen to Hildur Guðnadóttir, combining specially commissioned works with new arrangements of existing pieces.
"Lørdag 4. september var jeg med på feiringen av Moss 300 år. Den foregikk i form av en litterær og musikalsk tidsreise gjennom seks historiske bygninger i byens kulturlandskap – knyttet sammen av Bachs seks solosonater og partitaer for fiolin renskrevet i 1720, året da Moss fikk sin bystatus.
Sammen med fiolinist Mari Samuelsen deltok jeg under konserten i Moss kirke, som framsto som et helt spesielt rom den kvelden, med stolene plassert i ring rundt oss, alterringen glødende lyssatt bak oss og blåtimen utenfor – og med det mest lydhøre og rause publikumet jeg tror jeg har opplevd. Jeg leste min tekst om Anna Magdalena Bachs liv, som profesjonell musiker, noteskriver og stemor – og en mor som mistet sju av de 13 barna hun fødte. Men i tillegg til Anna Magdalena handlet den også om kvinnene gjennom historien, deres slit og ulønte arbeid og begrensede tilgang til noe sånt som et kirkerom, synlighet og anerkjennelse.
Jeg tror jeg aldri har fått en så sterk respons på en tekst noen sinne. Ikke minst spilte Mari «Chaconne» fra Bachs Partita nr. 2 – med en unik kraft og tilstedeværelse. Det var en opplevelse for livet.
Tusen takk for meg, Moss, denne dagen vil jeg bære med meg videre!"
- Fra bloggen Børjas bokstaver, forfatter Maria Børja
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Victoria Johnson og Bernt Isak Værstad
Sonate III C-dur, BWV 1005
- Adagio 3/4 C-dur
- Fuga ¢ (Alla breve) C-dur
- Largo c F-dur
- Allegro assai 3/4 C-dur
A fugue full of contrapuntal tricks.
Often, Bach's solo works for violin are placed only in the German tradition, but there are more traces of Italian influence than you might expect. The set of six solos was probably created during Bach's time in Köthen or Weimar, where he was very preoccupied with his Italian contemporaries. For example, his organ and harpsichord arrangements of concertos by Vivaldi (BWV 593 and 596) stem from his period in Weimar.
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Sonate nr. 3 BWV 1005 - Birgitte Stærnes / Ole Robert Sunde / Moss kapell og krematorium
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Birgitte Stærnes
Partita III E-dur, BWV 1006
- Preludio 3/4 E-dur
- Loure 6/4 E-dur
- Gavotte en Rondeaux ¢ E-dur
- Menuett I 3/4 E-dur– Menuett II 3/4 E-dur
- Bourrée 2 E-dur
- Gigue 6/8 E-dur
Bach clearly bases his composition on the characters of various dances.
This cheerful partita revolves around dancing. The tone is set by the high-spirited Preludio. Just like the Loure, the Preludio is noble, dignified and stately, and refers to French court music. Then the mood becomes lighter, livelier and more popular. The Gavotte en rondeau is comical and playful, and the two Minuets evoke associations with the fiddlers who played dance music at village parties in Bach's day. The final dance, a light-footed Gigue, is a real finale piece.
NB! Les mer på All of Bach ved trykke på bildet til venstre
Tidsreise med Bach i Moss - 300 år
Partita nr. 3 BWV 1006 - Terje Moe Hansen / Frode Haltli / Erik Grønner / Carlberg gård
"I got my first violin lesson at 19. After three months of intense study, I was accepted as a full time student at the Academy of Music in Oslo. I have to say that the level for acceptance is much higher today. In [those] months, I was practicing around the clock. I remember my parents reaction, and they were afraid of my fanatic behavior."
Terje Moe Hansen
Trykk på bildet for å komme til mer info og inntrykk fra konserten med Terje Moe Hansen og Frode Haltli
Trykk på bildet å få flere bilder og inntrykk fra Tidsreise med Bach i Moss - og få tilgang til noen av forfatternes tekster som de leste på konsertene!
Discovering Bach
Et inspirerende prosjekt av Michelle Ross hvor hun i 2015 tok med Bach ut i byens ulike offentlige rom. 33 daglige fremføringer av sonatene og partitaene rundt omkring på 33 steder - fra kafe og suppekjøkken til museer og treningsstudio i New York. Dette gir en fin introduksjon og følelse for disse magiske verkene.
With this score, Bach left us a blueprint, as if saying, "build the cathedral." For 33 days, I had the beautiful and humbling experience of building cathedrals all around NYC.
Michelle Ross
Discovering Bach In the fall of 2015, I embarked on a 33 day journey with the solo works of J. S. Bach. I performed the complete cycle daily, in public spaces throughout the five boroughs of NYC. I chronicled my experience with daily essays, which you can find on the complete blog discoveringbach.com . I look forward to bringing this project to many more cities in the future.
I think of Bach as an architect, and I view these Sonatas and Partitas as one work of art, a complete set. Bach leads us inward through four minor keys, setting the Ciaconna in the deepest part of the work, after which we have the heartbeat of the C major Adagio. Through the purity of C major, we find our way back to earth and Bach ends the cycle with the sweet, exalted joy of the E major Partita. I wanted to create a physical experience of spelling out the cycle in order to feel its cumulative geography. A double journey: the spiritual, musical journey, intersecting with the physical journey through New York City.
Having performed in an M.T.A. bus, the Buzzfeed office, museums, libraries, Coney Island, soup kitchens, police precincts, the High Line, a retirement home, Trader Joe's, and the Brooklyn Boulders climbing gym, I feel that with a violin I can walk into any room and, without saying anything, have the tools to be able to lead someone to be honest with me. It is a spectacular thought that almost 300 years after Bach left this music to the world, it can reach another person's soul on the Staten Island Ferry.
With this score, Bach left us a blueprint, as if saying, "build the cathedral." For 33 days, I had the beautiful and humbling experience of building cathedrals all around NYC.