Bachs 3 berømte fiolinkonserter BWV 1041-1043

24.10.2024

Først tørt og saklig

Johann Sebastian Bachs fiolinkonserter, BWV 1041–1043, og hans seks Brandenburg-konserter overlever i sin originale instrumentering. Hans cembalokonserter er for det meste tilpasninger av konserter som opprinnelig ble skrevet for andre soloinstrumenter. 

I sin tidlige karriere transkriberte Bach konserter av andre komponister for soloargel (BWV 592–596) og for solo-cembalo (BWV 972–987). Bachs italienske konsert, komponert i 1735, var et av hans få verk som han ga ut i løpet av sin levetid: det er et eksempel på en uakkompagnert konsert for to-manual cembalo.

Så litt mer friskt og saftig

Fiolinkonsertene er nærmest overspilt og falmet av litt vel polerte og tradisjonelle fremførelser. 

Så hvor går vi for å finne noe som låter duggfriskt og en smule frekt - for å blåse nye glør bålet. Det finnes definitivt mye engasjert spill - for ikke å glemme alt "All of Bach" tilbyr sultne bachsjeler. Men finnes det enda mer kraft og virilitet der ute i landskapet - som om musikken var tappet rett på flaske I DAG - midt i vår modernitet og midt blant menneskers sug etter ekstreme opplevelser. Og Bachs musikk er ekstrem på alle mulige måter. 

Vi har funnet en "Dark Horse" med nærmest en "paganinisk" tilnærming til musikken - og vi har funnet en innspilling med en av tidenes store fiolinister - som lar Bach låte som bekker av rent fjellvann - og hvor vi tørstige sjeler, drikker gladelig av disse kilder.

FOR BACHS MUSIKK ER EKSTREM PÅ ALLE MULIGE MÅTER

"Compared to Bach, We All Suck"
- Pat Metheny
Nemanja Radulović Foto: Sever Zolak
Nemanja Radulović Foto: Sever Zolak

Nemanja Radulović

Serbian-French violinist Nemanja Radulović champions the power of music to bring people together with his unique energy and candour, thrilling virtuosity, depth of expression, and adventurous programming

Foto: Charlotte Abramow
Foto: Charlotte Abramow

Janine Jansen

"With radiant tone and fiery technique, Ms. Jansen delivers communicative, passionate and alert performances. But just as riveting are the moments when she is silent."

Violinist Janine Jansen works regularly with the world's most eminent orchestras and conductors.

Janine Jansen Foto: Marco Borggreve
Janine Jansen Foto: Marco Borggreve

Fiolinkonsert i a-moll, BWV 1041

Fiolinkonserten i a-moll, BWV 1041 viser innflytelsen fra italienske komponister som Bachs eldre samtidige Vivaldi.

Les mer om konserten i Wikipedia, solid folkeopplysning og gjennomgang med eksempler

Fiolinkonsert i E-dur, BWV 1042

Fiolinkonserten i E-dur, BWV 1042 er basert på den tre-satsige venetianske konsertmodellen, om enn med noen få uvanlige trekk; hver bevegelse har "u-italienske kjennetegn".

Les mer om konserten i Wikipedia, anbefales 

Konserten for to fioliner i d-moll, BWV 1043

Konserten for to fioliner i d-moll, BWV 1043, også kjent som dobbeltfiolinkonserten som Bach komponerte rundt 1730. Det er et av komponistens mest suksessrike verk.

Les mer om konserten i Wikipedia, anbefales 


Fiolinkonsert BWV 1041 og dobbeltkonsert BWV 1043 ++

Nemanja Radulovic

Fiolinkonsert BWV 1042

Janine Jansen


Breaking News

Bach in Town har endelig sluppet inn i det aller helligste til en samtale med Bach selv - og bringer den her eksklusivt for første gang til dere:

Bach in Town: Velkommen, Herr Bach! Det er en stor ære å snakke med deg om fiolinkonsertene dine. Hva inspirerte deg til å skrive disse verkene?

Bach: Takk! Inspirasjonen kommer fra min dype kjærlighet for musikk og ønsket om å utforske fiolinens muligheter. Jeg ville fremheve instrumentets både tekniske og uttrykksfulle sider, og skape en dialog mellom solisten og orkestret.

Bach in Town: I "Fiolinkonsert i E-dur" BWV 1042 er det en fantastisk balanse mellom solo- og orkesterpartiene. Hvordan arbeidet du med denne dynamikken?

Bach: Jeg ser alltid på musikk som en samtale. Jeg ønsker at fiolinen skal skinne, men også at den skal samhandle med orkestret. Hver stemme skal ha sin egen rolle, og jeg jobber for å skape et harmonisk samspill mellom dem.

Bach in Town: Dine fiolinkonserter er kjent for sin kompleksitet. Hvordan kombinerer du teknikk og følelser i musikken din?

Bach: Teknikken er grunnleggende for å kunne uttrykke følelser. Jeg tror på å bygge en solid struktur som gir rom for følelsesmessige nyanser. Når teknikken sitter, kan man virkelig utforske det musikalske språket og formidle dype følelser.

Bach in Town: Hvilket budskap ønsker du å formidle gjennom fiolinkonsertene?

Bach: Jeg håper musikken min kan gi lytterne en opplevelse av skjønnhet og refleksjon. Musikk er en måte å søke det guddommelige på, og jeg ønsker at folk skal føle en forbindelse til noe større gjennom mine verk.

Bach in Town: Er du selv en god fiolinist, Herr Bach?

Bach: Jeg ville beskrive mig selv som en dedikeret musiker. Mens jeg primært er komponist, har jeg altid hatt en dyp respekt for instrumentene jeg skriver for.  Å spille fiolin, gir meg en unik forståelse av hvordan man kan skape nyanser og dybde i musikken.

Bach in Town: Hvilken rolle spiller fiolinen i dine komposisjoner?

Bach: Fiolinen er et fantastisk instrument, fyldt med muligheter. I mine konserter og sonater har jeg forsøkt å utforske dens fulde potentiale, både teknisk og følelsesmessig. Jeg strever etter å få hver tone til å fortelle en historie. 

Bach in Town: Hvilken fiolinkomposisjon er du mest stolt av? 

Bach: Det er vanskelig å velge, men mine "Partitas og Sonater for solo fiolin" ligger meg særlig nært. De representerer en reise gennem forskellige stilarter og følelser, og jeg håper, at de fortsatt vil inspirere og bevege musikere og lyttere.

Bach in Town: Din musikk lever videre og berører mange hjerter.

Bach: Det gleder meg å høre. Musikk er en tidløs bro mellom menneskers sjel.

Bach in Town: Hvordan greier du å balansere mellom musikk, jobb og familieliv:

Bach: Det er et godt spørsmål! Livet som musiker og familiefar kan være krevende, men jeg har alltid hatt en dyp kjærlighet for musikk, som gir meg energi. Å skrive musikk er ikke bare et yrke for meg; det er en nødvendighet, en måte å uttrykke meg selv og mine tanker på.

For å balansere alt, har jeg lært meg å organisere tiden min godt. Jeg setter av spesifikke perioder til komposisjon, ofte tidlig om morgenen eller sent på kvelden når det er roligere hjemme. Samtidig er familien min viktig for meg, og jeg prøver alltid å være til stede for dem.

Musikken og familien inspirerer hverandre. Mine barn og deres musikkglede gir meg ofte nye perspektiver. Så selv om det er en utfordring, føler jeg at jeg får støtte fra både familien og musikken.

Musikk er en gave fra Gud, og jeg ser det som min oppgave å uttrykke det guddommelige gjennom mine komposisjoner. Jeg skriver musikk fordi jeg ønsker å utforske og formidle menneskelige følelser, tanker og erfaringer. Musikk har en unik evne til å berøre sjelen, og jeg håper at mine verk kan inspirere og trøste mennesker.

Jeg tror også at musikk er en form for kommunikasjon. Gjennom tonene kan vi dele vår glede, sorg og undring. For meg er komposisjon en måte å forstå verden på – både min egen og andres.

- Johann Sebastian Bach

Kilde: Alle mistanker om triks og fanteri får bli opp til den enkeltes spekulasjoner:)