En mesterpianist, og nok en fabelaktig syklus ved veis ende
Ukens AntiBach - som virker mot det meste - kommer fra Murray Perahia, og som vi lar være siste utøver i de seks partitaene "Bach in Town" har presentert med et stort spenn av utøvere. Slik blir sirkelen til en viss grad sluttet, da vi startet med Piotr Anderszewski i den første partitaen - som var en av Perahias elever. I tillegg til disse to, har vi i tur og orden hørt Martha Argerich (Partita nr. 2), Karl Richter (Partita nr. 3), Glenn Gould (Partita nr. 4), og Maria Cefalà (Partita nr. 5).
Denne syklusen utgjør også Clavierübung I, som Bach fikk trykt enkeltvis - partita for partita - fra 1726 til 1731. Alle stykkene følger den satsrekkefølgen som Johann Jakob Froberger etablerte: Allemande - Courante - Sarabande - Gigue, men Bach føyde til andre danser før giguen eller sarabanden, eller erstattet de med nye danser. Det store mangfoldet av åpningssatser er påfallende: vi finner alle vanlige typer, fra preludium over fantasi og fransk ouverture til toccata.
NB! Trykk på bildet for å høre og se Partita nr. 6
Trykk på lenken (#) for å se intervjuet med Murray Perahia om Bach #
Med sin sefardiske bakgrunn (Sefarder, eller sefardiske jøder, er opprinnelig betegnelsen på etterkommere av de spanske jødene som ble endelig fordrevet fra Sefarad (Spania) i 1492) er det kanskje ikke uventet at han dukker opp i et israelsk talkshow, men det som ved første inntrykk virker litt showbizzaktig - viser seg å være en samtale om Bach med dybde og stor kunnskap.
"He (Bach) has a feeling for the suffering of mankind. Whenever he speaks about mankind as a general thing, there's a note of suffering"
Murray Perahia
På IMG Artists side presenteres Perahia´s inspirasjonskilder blant annet slik: Murray Perahia's artistic development gained from the advice and guidance he received during the 1980s from Vladimir Horowitz. "His was a totally different kind of music-making from mine," he recalls, "but I admired him very much." The legendary pianist, who played for Perahia on the night before his death, remains an inspiration, in company with such past greats as Edwin Fischer, Alfred Cortot, Casals and Wilhelm Furtwängler.