Inspired by Bach : Raphaël Pichon

27.03.2024

"Intet nytt under solen", Bach er og har vært inspirasjonskilde for svært mange skapende mennesker - uavhengig av kunstform og sjanger. Albert Schweitzer mente alt fører til Bach, i forståelsen at Bach var et vendepunkt som alt pekte frem mot før, og alt i ettertid pekte tilbake til. 

Opprinnelig sanger og kontratenor, Raphaël Pichon har sunget med Gustav Leonhardt og Jordi Savall - for å nevne et par av de sentrale storhetene innen tidligmusikk som har formet hans musikalske estetikk. 

Ved en tilfeldighet nærmest, etablerte han et vokal- og instrumental-ensembel på tre ukers varsel - for å overta et festivaloppdrag som et annet ensemble kansellerte. 

Slik ble starten på "Pygmalion" - etter en opera av Rameau - begynnelsen på det som på godt norsk kalles:  "Resten er historie!"

A Rising Conductor Who's 'Not Just a Pair of Hands'

Raphaël Pichon has quickly become one of the most interesting conductors not just in his specialty of period instruments, but in classical music.

Kilde: Fra David Allen, Nov. 17, 2022 i New York Times

"BOSTON — A sobering thought: The founders of the period-instrument movement, who from the 1960s or so wielded their new performance practices and their forgotten scores to shake up the staid traditions of the classical music world, are starting to pass from the scene.

Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt and Christopher Hogwood are dead. Roger Norrington has retired. Jordi Savall is 81. And John Eliot Gardiner, William Christie, Philippe Herreweghe, Trevor Pinnock are well into their 70s.

Their influence has been incalculable, if inescapable. But where is the movement they led going next?

Enter Raphaël Pichon — the founder of the Pygmalion ensemble in Paris, a period-instrument orchestra and choir that has quickly risen to prominence in Europe —

"He describes himself as a conductor-entrepreneur," the artistic and stage director Pierre Audi said in a phone interview. "He's somebody who is an initiator, a man of ideas."

Audi has worked with him on stagings of Monteverdi's "Vespers" and featured him at the Aix-en-Provence Festival, where Pichon and Pygmalion teamed up with the director Romeo Castellucci on a staging of Mozart's Requiem, and with the director Satoshi Miyagi on "Idomeneo."

"He's not just a pair of hands that conduct," Audi said, "but somebody who is thinking about programs, also about form, about theatricality, about presentation, how to make programs that are more dramaturgical. So that makes him quite unique.""

Bach in Seven Parts 

NB! Trykk på logo for nettside

Hele serien Bach i Seven Parts ligger på Medici TV

En nyskapende konseptuell fremførelse av Bach i et spektakulært konsert- og kulturhus av arkitekten Jean Nouvel - som også står bak det like spektakulære konserthuset i Luzern

NB! Du kan velge oversettelse til ulike språk i innstillinger på filmen

In 2017, Raphaël Pichon and his ensemble Pygmalion presented Bach in Seven Parts, an unprecedented cycle of cantatas by the beloved Cantor of Leipzig. 

While Bach's cantatas may be grounded in particular religious practices of 18th century Lutheran Germany, today the works are considered a vital part of our global musical heritage, treasured beyond the bounds of any particular culture or religion. The cycle Bach in Seven Parts presents selected cantatas in seven concerts, with each concert featuring one universal theme that sheds new light on Bach's music. The programs also highlight artists from outside of the musical world, with each concert featuring an extra-musical exploration of one of the composer's works.

Based in a humanist perspective, our approach does not erase the religious subject of these cantatas, but emphasizes above all Johann Sebastian Bach's message of humanity, hope, and light.

– Raphaël Pichon

NB! Trykk på Youtube, der kan du velge oversettelse til ulike språk. Trykk først innstillinger, så teksting - og så oversett automatisk! Bli med Raphaël Pichon til det storslåtte musikktempelet i Paris, Philharmonie.

NB! Filmen har oversettelse til engelsk, se den på Youtube med større skjerm. For the sixth episode of "A classical voyage with… ", the France team met up with Raphaël Pichon, conductor and founder of the Ensemble Pygmalion.

NB! Trykk på Youtube, der kan du velge oversettelse til ulike språk. Trykk først innstillinger, så teksting - og så oversett automatisk!  Møte med Raphaël Pichon, "en av de mest interessante dirigentene, innen klassisk musikk" (New York Times)

Bachs seks motetter

For mange korledere og korister er disse verkene i en særstilling - og grunnen til at flere startet med kormusikk som profesjon og lidenskap. På mange måter er disse verkene selve testen eller svenneprøven på hva et kor og en kordirigent mestrer. Det er blant det mest krevende innen vokalkunst.

Alle de store kordirigentene er nærmest programforpliktet til å gi sine versjoner av verkene, og det finnes et vell av berømte innspillinger opp gjennom historien. Et tidsskille var da Anders Öhrwall og Bachkören i Stockholm kom med sin innspilling i 1980 sammen med Nikolaus Harnoncourt og Concentus musicus Wien. En slik schwung og et rytmisk fyrverkeri i disse motettene var revolusjonerende.

Siden da har det kommet fantastiske innspillinger på rekke og rad med Phillipe Herreweghe (1986), Frieder Bernius (1989), Eric Ericson (1992), Sigiswald Kuijken (1992), René Jocobs (1997), Peter Dijkstra (2008), Masaaki Suzuki (2009), John Eliot Gardiner (2014), Grete Pedersen (2017), Raphaël Pichon (2020).

Dette er ikke en syklus i ordets rette forstand, men 6 verk som ofte nettopp presenteres som Bachs 6 motetter. De kommer fra ulike tidsperioder og det er et tilfeldig antall som er funnet og overlevd. Likevel er de kategorisert i verklisten som BWV 225-230. De fleste er skrevet og dedikert til begravelser, og i spennet mellom lovsang til livets Herre - er de like mye en trøst mot livets avslutning og forgjengelighet.

Da Mozart besøkte Leipzig i april 1789 holdt han en orgelkonsert i Thomaskirken - og han fikk høre Thomanerkoret synge den første motetten BWV 225 Singet dem Herrn, og etter det uttalte han noe i denne gata....:

Dette er virkelig noe man kan lære mye av

- Mozart - etter å ha hørt Singet dem Herrn i Thomaskirken i 1789

The absolute summit of polyphonic art, Bach's motets exult with a joy that may be found surprising when one knows their most frequent liturgical use: at funeral ceremonies. Taking up the invitation of the Motet BWV 225, Raphaël Pichon and his musicians draw us into their jubilant interpretation, a true hymn to the dance skilfully juxtaposed with the great tradition of the German motet. The collective work undertaken by Pygmalion on both the stylistic and the textual aspects does full justice to this choral exuberance.

Bach Motets // Pygmalion & Raphaël Pichon

Påske & Pasjon