Mench, ach Mensch, wo gehst du hin? Et spørsmål for vår tid!

07.05.2023

Kantate BWV 166 Wo gehest du hin

Kantate for 4. søndag etter påske, opprinnelig kalt «Cantate søndag» i den liturgiske kalenderen etter teksten i introitus denne dagen: "Cantate Domino canticum novum" (Syng en ny sang for Herren). 

Den tilhører Bachs første kantatesyklus i Leipzig og første gang fremført 7. mai 1724. Tittel og tema kommer fra evangelieteksten og stiller det retoriske spørsmål "Hvor går du hen?" og er lagt til bass-solisten som vox Christi. Spørsmålet gjentas og avslutter den sterke og gripende tenorarien "Ich will an den Himmel denken" med spørsmålet som en respons på Jesu egne ord fra den innledende bass-arien, og denne gang "Mench, ach Mensch, wo gehst du hin?".


Trykk på bildet og se & hør kantaten og få tilgang til mer informasjon!

Kantaten fortsetter med en koral for sopran, sunget av norske Guro Hjemli. Det fortsetter med altarien "Man nahm sich in Acht" som er en direkte oppfordring i slekt med uttrykket Carpe Diem. Det gjelder å fange øyeblikket når lykken gir grunn til latter og glede, for lykken kan snart snu før kvelden faller på - noe som var utenkelig samme morgen. Det skal godt gjøres å ikke få med seg Bachs lek med ordene «Når lykken ler» (wenn das Gelücke lacht) i denne arien.

Den avsluttende koralen "Wer weis, wie nahe mir mein Ende!" minner oss på psalmistens ord og visdom "Lær oss å telle våre dager, så vi kan få visdom i hjertet" (fra Salmenes bok nr. 90).

Man nehme sich in acht,
wenn das Gelücke lacht.
Denn es kann leicht auf Erden
vor Abends anders werden,
als man am Morgen nicht gedacht.

Arie for alt 


1. Arie bass: Wo gehest du hin

«Wo gehest du hin?»

"Hvor går du hen?"

2. Arie tenor: Ich will an den Himmel denken

Ich will an den Himmel denken
und der Welt mein Herz nicht schenken.
Wenn ich gehe oder stehe,
so liegt mir die Frag im Sinn:
Mensch, ach Mensch, wo gehst du hin?

Jeg på himmelen vil tenke,
verden aldri hjertet skjenke.
Hvor jeg går og hvor jeg står,
tenker jeg på det igjen:
Venn, min venn, hvor går du hen?

3. Koral: Ich bitte dich, Herr Jesu Christ

Ich bitte dich, Herre Jesu Christ,
halt mich bei den Gedanken
und lass mich ja zu keiner Frist
von dieser Meinung wanken,
sondern dabei verharren fest
bis dass die Seel aus ihrem Nest
wird in den Himmel kommen.

Jeg ber deg, Herre Jesus Krist,
la denne tanke hos meg være,
og gi meg aldri noen frist
til å avvike fra dens lære,
men holder den så fast og kjær
til sjelen fra sitt rede her
til himmelen skal komme.

4. Resitativ bass: Gleichwie die Regenwasser

Gleichwie die Regenwasser
bald verfliessen
und manche Farben leicht verschiessen,
so geht es auch der Freude in der Welt,
auf welche mancher Mensch
so viele Stücken hält;
denn ob mein gleich zuweilen sieht,
dass sein gewünschtes Glücke blüht,
so kann doch wohl in besten Tagen
ganz unvermut' die letzte Stunde schlagen.

For liksom himlens regnvann
snart forsvinner,
og mange farger mindre skinner,
så går det òg med gleden her på jord,
om hvilken man har sagt
så mange store ord;
for om man av og til kan se
at lykkens ønskedrøm kan skje,
kan tiden gjerne være omme,
og før man vet, den siste time komme.

5. Arie alt: Man nehme sich in acht

Man nehme sich in acht,
wenn das Gelücke lacht.
Denn es kann leicht auf Erden
vor Abends anders werden,
als man am Morgen nicht gedacht.

Men ta deg vel i akt
når lykken går i takt.
For det kan ofte hende
at lykken seg vil vende
og dag mot kveld vil skifte drakt.

Koral: Wer weiss, wie nahe mir mein Ende?

Wer weiss, wie nahe mir mein Ende?
Hin geht die Zeit, her kommt der Tod.
Ach wie geschwinde und behende
kann kommen meine Todesnot!
Mein Gott, ich bitt durch Christi Blut:
machs nur mit meinem Ende gut.

Hvem vet hvor snart mitt liv skal ende?
Fort skrider tiden mot min død.
Hvor lett og snarlig kan det hende
at jeg er midt i dødens nød.
Min Gud, se hen til Kristi blod,
og gjør min avskjedstime god!


Guro Hjemli fra Vallset i Stange er en av de som er innom koret og prosjektet til J.S.Bachstiftung i Sveits. Hun har studert med sangeren Gerd Türk ved Schola Cantorum Basiliensis i Sveits, og i denne kantateproduksjonen deler hun scene nettopp med sin lærer. Hun har hentet impulser fra andre sangere og tatt timer hos bl.a. Emma Kirkby og Barbara Schlick. I tillegg til en internasjonal karriere, har hun også medvirket med Ad Fontes under ledelse av Terje Kvam. og med en rekke andre norske elite-ensembler som Nordic Voices og Det Norske Solistkor.